تاریخ : یکشنبه 1388/10/13
نویسنده : اسدی راد
اهرام مصر چگونه ساخته شدند

آزتک‌ها، مایا‌ها و مصریان باستان سه تمدن متفاوت با یک ویژگی مشترک داشتند و این اشتراک چیزی نبوده است به جز اهرام.از این میان، مصریان، اهرام خود را به گونه‌ای ساخته‌اند که شکلی موقرتر و رساتر را به خود گرفته است.
بناهایی عظیم با پایه‌ای وسیع و چهار دیوار مثلثی شکل که در یک نقطه به هم می‌رسند.به گزارشی از میراث آریا در حالیکه اهرام آزتک‌ها و مایاها، بناهایی با تعدادی پلکان و سقف صاف بودند.دونالد ردفورد، کارشناس مطالعات کلا‌سیک و مدیترانه‌ای باستان از دانشگاه پن استیک در رابطه با شکل اهرام معتقد است که شاید این شکل متمایز و برجسته از مقبره‌های فراعنه به علت مذهب خورشید پرستی آنها باشد.مصریان باستان معتقد بودند "را( "‌‌Ra ‌) خداوند آفتاب مصریان، پدر فراعنه، پیش از به وجود آمدن دیگر خدایان خود را از تپه هرم گونه کوچکی در زمین به وجود آورد و این مورد می‌تواند باعث تقویت فرضیه‌ای شود که اهرام را اشعه‌های خورشیدی ذکر می‌کردند.
اهرام مصر تقریبا در یک دوره ۱۰۰۰ ساله و در زمان شکوفایی و عظمت فراعنه مصر بین سال‌های ۲۷۰۰ تا ۱۷۰۰ قبل از میلا‌د بنا شده‌اند. شاه جوذر (‌‌Djoser ‌) اولین نوع از اهرام به وجود آورد.ایمهوتپ معمار این بنا، ساختمان را به صورت پله‌ای به همراه ۶ دیرک و به گونه‌ای مستطیلی ساخت که در آن سلا‌طین اولیه مصر مدفون شده‌اند.بزرگترین و معروفترین اهرام در گیزا (‌‌Giza ‌) به چشم می‌خورد که هرم بزرگ گیزا منصوب به فرعون "خوفو" از جمله آنان است.شاید در طول قرن‌ها، نظریه‌های متفاوتی در مورد نحوه شکل گیری اهرام را ارائه شده است.
بعضی معتقدند که موجوداتی فرازمینی در ساخت آن نقش داشتند بعضی دیگر بر این باورند که این فن‌آوری بعد از گذشت سالیان به فراموشی سپرده شد. اما با این وجود، امروزه پیچیدگی زیادی در نحوه ساخت آن به چشم نمی‌خورد.اسناد و مدارک به دست آمده حاوی این مطالب است که به عنوان مثال نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ هزار کارگر طی ۲۳ سال هرم بزرگ گیزا را به وجود آوردند. در حالی که کلیسای جامع نوتردام (‌‌Notre Dame ‌) پاریس بعد از گذشت ۲۰۰ سال تکمیل شد.دوناله ردفورد معتقد است: فراعنه بعد از به حکومت رسیدن، تیمی از مهندسان، معماران، کارفرمایان را برای ساخت اهرام خود تشکیل می‌دادند.
اهرام را معمولا‌ در جنب باختری رود نیل می‌ساختند تا ارواح فراعنه با غروب و طلوع خورشید هم راستا باشد.باستان‌شناسان دو علت عمده را دلیل این انتخاب می‌دانند. شرقی بودن آن نسبت به افق غربی و غروب خورشید و غرابت آن با ممفیس (‌‌Memphis ‌) شهر مرکزی مصر باستان.دیوارهای اهرام مصر را با سنگ آهنگ درست می‌کردند تا جلوه‌ای سفید رنگ به اهرام داده و باعث مشخص بودن آنها تا فواصل چندین مایلی باشد.سنگ فوقانی اهرام را از جنس گرانیت و دیگر سنگ‌های سخت ساخته لا‌یه‌ای از طلا‌ یا نقره بر روی آن می‌کشیدند تا انعکاس کننده نور آفتاب باشد. نحوه استخراج سنگ‌ها، چگونگی برش و بیرون کشاندن آنها هنوز مجهول مانده است.
بعضی از یافته‌ها به وجود قلم‌های مسی اشاره دارد که برای استخراج سنگ آهک استفاده می‌شده است. اما سنگ‌هایی همچون گرانیت نیازمند ابزاری مستحکم‌تر برای استخراج بودند. دولریت (‌‌Dolerite ‌) نوعی دیگر از سنگ سیاه آتشفشانی است که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گرفت.طی فرایند استخراج، دولرتیها را بر روی لبه سنگ‌های گرامیتی می‌ساییدند و آنها را بیرون می‌آوردند.
نزدیک به ۷۰ کارگر سنگ‌ها را می‌کشیدند، در زیر آنها، شکافهایی به وجود می‌آوردند و پیچ‌های چوبی در آن فرو کرده و با آب پر می‌کردند. پیچ‌ها منبسط شده و سنگ را به دو نیم می‌کرد. سپس آنها را برای محل بر روی قایق‌های مخصوص قرار می‌دادند. اما، آیا کارگران به زور و بدون مزد دست به چنین کارهایی می‌زدند.ردفورد این تفکر و اندیشه را رد کرده است.
وی نظام برده‌داری در مصر باستان را بسیار پیچیده عنوان می‌کند.وی اذعان می کند که نظام قانونی در استخدام برده‌ها و نحوه برده‌داری در مصر بسیار پیچیده بود. روستاییانی که در ساخت اهرام شرکت داشته‌اند در ازای خوراک، پوشاک و مسکنی که در شهرک اهرام به آنها تعلق می‌‌گرفت موظف به پرداخت مالیات بودند.با این وجود و با گذشت سالها و انجام مطالعات و تحقیقات بسیار، هنوز شکایتی در نحوه حمل، استخراج و بنای ساختمان‌ها وجود دارد که ناشناخته باقی مانده است.



:: موضوعات مرتبط: عجایب تاریخ جهان

همه شب نماز خواندن،همه روز روزه رفتن

همه ساله از پی حج سفر حجاز کردن

زمدینه تا به کعبه سر وپا برهنه رفتن

دو لب از برای لبیک به گفته باز کردن

شب جمعه ها نخفتن، به خدای راز گفتن

ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن

به مساجد و معابد همه اعتکاف کردن

ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

به حضور قلب ذکر خفی و جلی گرفتن

طلب گشایش کار ز کارساز کردن

پی طاعت الهی به زمین جبین نهادن

گه و گه به آسمان ها سر خود فراز کردن

به مبانی طریقت به خلوص راه رفتن

ز مبادی حقیقت گذر از مجاز کردن

به خدا قسم که هرگز ثمرش چنین نباشد

که دل شکسته ای را به سرور شاد کردن

به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد

که به روی نااميدي در بسته باز کردن



"شیخ بهایی"

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت